Тема: Узагальнення і систематизація знань про основні класи неорганічних сполук

Мета:

·        розширити, поглибити та узагальнити знання про неорганічні сполуки та їх властивості, удосконалювати навички узагальнювати та порівнювати,

·        розвивати вміння класифікувати речовини, складати хімічні рівняння, швидко і логічно мислити;

·        виховувати почуття колективізму та відповідальності.

 Обладнання: Періодична система хімічних елементів, картки із завданнями для команд, картки неорганічних сполук, випереджальні домашні завдання.  

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.

Клас: 8

Форма проведення: урок брейн – ринг.

Хід уроку

Учитель. Сьогодні у нас підсумковий урок з теми „ Основні класи неорганічних сполук”. Ми проводимо його у вигляді змагання між командами. Наш брейн – ринг включає 7 турів, в ході яких ви продемонструєте знання з теми, вміння розпізнавати хімічні сполуки, здійснювати самоконтроль та взаємоконтроль, бажання допомогти один одному. При цьому враховуватимуться час і правильність виконання завдань.

Отже. Перший тур „Хімічна розминка”

Командам пропонуються класифікувати картки з неорганічними сполуками і дати визначення термінам зазначеним у завданні.

Перша команда –  CaO,  KOH,  HCI,  AgCI,  Ca(NO3)2,  H2SO4,

                                AI2 (SO4)3, CaSO4, AICI3,  Ca(OH)2.

Друга команда – BaO,  HBr,  AI2O3,  Mg(OH)2,  NaNO3,  Ba(OH)2,

                              HNO3, CaCO3,  Na3PO4.

Другий тур «Чарівна квітка»

На дошці прикріплені пелюстки квітки, на яких містяться завдання.

Третій тур „Генетичний зв’язок”

Командам пропонується записати рівняння реакцій, які відповідають схемам:

Першій команді – Pb→PbO→PbCI2→Pb(OH)2→PbO.

Другій команді –  P→P2O5→H3PO4→Ca3(PO4)2→CaSO4.

Четвертий тур „Хімічне печиво”

Скласти формули речовин та вказати до якого класу неорганічних речовин вони належать.( Картки додаються.)

П’ятий тур „Хімічна казка”

Учасникам змагань потрібно розшифрувати казку. Скласти рівняння реакцій, про які йшлося в казці.

Казка для першої команди

В одній далекій країні жив  собі чарівник, який прославився на весь світ своєю чародійною силою. Кожного разу на день свого народження він запрошував гостей із сусідніх королівств.

Так було і цього разу. В яскраво освітленому палаці лунала весела музика. До нього під’їжджали в чудових каретах запрошені гості. Ось зайшли три вродливі принцеси. Чарівник підняв свою чарівну паличку – і їхні пишні сукні стали червоними. Не встигли принцеси відійти, а до зали вже поспішали принци, одяг яких під впливом чарівної палички став синім. Принцам дуже сподобались красуні в червоних сукнях, і вони одразу закружляли з ними в танку. Проте присутні були вкрай здивовані, коли одяг принців і принцес одразу змінився. Чому ж це сталося?

Казка для другої команди

В одному чудовому королівстві жила красуня – принцеса. У неї були повненькі рум’яні щічки, та й сама вона була занадто повненька. Одягалася принцеса завжди в безбарвні сукні. Як і всі королівські особи, вона була надзвичайно гордою, тому серед її друзів були лише принци родини Лугів та декілька членів сусіднього помістя Металів.

Одного разу принцесі приснився дивний сон, ніби вона потрапила в жарку й безкраю пустелю, в якій не було жодної живої істоти. І лише одне засохле деревце одиноко росло неподалік неї. Засмучена принцеса притулилася до нього, щоб перепочити. Проте вимушена була одразу відбігти від нього, тому що воно стало чорніти., Принцесу охопив жах. І в цей час з’явився її наречений, який тримав скриньку з золотими прикрасами. Красуня одразу одягла і милувалася ними. Та коли принц узяв її за руку, вони обоє відчули, що сили їх покидають, вони зникають, а натомість з’являються кристалики солі і така необхідна пустелі вода.

Шостий тур „Кмітливий ведучий”

Членам команд пропонується продовжити речення.        

Завдання для першої команди:

·        Солі нітратної кислоти – це...

·        Речовина,яку гасять водою,хоч вона не горить – це...

·        Солі карбонатної кислоти – це...

·        Реакція між кислотою і основою – це...

·        Сухий лід - це

Завдання для другої команди:

·        Сік життя – це...

·        Солі хлоридної кислоти – це...

·        Солі силікатної кислоти – це...

·        Покажчик середовища – це...

·        Кислотні дощі спричиняє...

Сьомий тур „ Неуважний хімік”

На дошці записані рівняння реакцій, в яких допущено помилки. Учасникам змагань пропонується ліквідувати їх. Враховується час і правильність виконання.

Перша команда

CaO + HCI = CaCI + HO

HCI + AgNO = AgCI + HNO

Zn + CuSO = ZnSO + Cu

Друга команда

Au + HSO = AuSO + H↑

NaO + HCI = NaCI + HO

Zn + HCI = ZnCI + H↑

Учитель. Наш брейн – ринг закінчується. Поки журі готується до оголошення результатів, ми підведемо підсумки уроку. Що нове ви дізналися на уроці? Що вам сподобалося в ході уроку?  Ваші побажання для наступного уроку.

Домашнім завданням буде придумати ребус чи кросворд з вивченої теми.